نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از اولویت های امروز جوامع مختلف جهان، پرورش کودکانی سالم در بعد جهانی و روانی است.

رفتار کودک از ابعاد مهم سلامت روان وی محسوب شده و پیامدهای قابل توجهی در زندگی آینده ی وی خواهد داشت.

در دنیای مدرن امروز، تحولات اپیدمیولوژی، اجتماعی و دموگرافیکی همراه با تغییرات محیطی و رفتاری ناشی از ماشینی شدن، شهرسازی، مهاجرت و تاثیر رسانه ها، سبب رشد روز افزون مشکلات رفتاری در کودکان شده است.

دسته بندی مشکلات رفتاری
مشکلات رفتاری به دو دسته ی بزرگ مشکلات درون ریز و مشکلات برون ریز تقسیم می شوند.

رفتارهای برون ریز
این گونه رفتارها معطوف به بیرون هستند و قابل مشاهده می باشند، مانند پرخاشگری، تکانشگری و …

رفتارهای درون ریز
معطوف به درون هستند، رفتارهای بیش از حد کنترل شده همراه با تعارض های روانی و هیجانی هستند.

از جمله مشکلات رفتاری درون ریز مانند افسردگی، اضطراب و استرس.

مشکلات درون ریز ممکن است از چشم اطرافیان به دور بماند و تا مدت ها مداخلاتی برای آنها صورت نگیرد.

در این مقاله قصد داریم به یکی از مشکلات درون ریز کودکان از جمله اضطراب و استرس کودکان بپردازیم.

البته که اضطراب و استرس دو مقوله ی جدا هستند ولی به سبب همپوشانی بسیار زیاد این دو در یک مقاله به بررسی هر دوی آنها پرداخته ایم، ولی قبل از شروع بحث تعریف مختصری از هر کدام ارائه می دهیم:

استرس
استرس یکی از مکانیسم های بدن برای کنترل و سازگاری بدن با رویداد های دشوار و موقیعت های مشکل زاست و می تواند مثبت باشد.

منبع:کودک و نوجوان-اضطراب و استرس در کودکان



:: برچسب‌ها: اختلالات اضطرابی کودک , از بین بردن اضطراب کودک , استرس در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 827
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بازی کردن مانند تغذیه کردن یک نیاز مهم برای کودک است و برای رشد اجتماعی، ذهنی و جسمی کودک لازم و ضروری است.

کودکان افکار خود را از طریق بازی بروز می دهند.

کودکان هنگام بازی کردن بسیاری از احساسات خود از قبیل ترس، اندوه، خشم و شادی را بیان می کنند و همین بیان کردن باعث می شود که کودک احساس امنیت و احساس ارزشمند بودن کند.

هنگام بازی کردمن کودک انرژی خود را تخلیه می کند و اگر این انرژی در کودکان تخلیه نشود ممکن است کودک دچار اضطراب و افسردگی شود.

اگر بازی کردن کودکان را زیر نظر بگیریم می توانیم به بسیاری از ویژگی های رفتاری و احساسی کودک پی ببریم مثلا کودکی که به دنبال ابراز قدرت است.

در بازی های خود، در نقش مدیر، فرمانده و رئیس حاضر می شود.

کودکی که پرخاشگر است، این پرخاشگری را ممکن است بر سر اسباب بازی هایش خالی کند، آنها را بشکند و یا عروسکهایش را بزند.

اهمیت بازی کردن به قدری است که از روشی به نام بازی درمانی برای پی بردن به مشکلات کودکان و رفع آنها و همچنین پرورش کودکان استفاده میکنند.

بازی درمانی چیست؟
کودکان ظرفیت کمتری برای پردازش هیجانات و احساسات خود دارند.

بازی درمانی شرایطی را فراهم می کند تا کودکان بتوانند با استفاده از روش های سالم احساسات و هیجانات خود را کشف کنند و آنها را بروز دهند.

درمانگر توانایی های کودک را مهم می شمارد و تلاش می کند در فرصت های مناسب از آنها برای حل مشکلات استفاده کند.

بدین منظور درمانگر تلاش زیادی برای شناخت کودک به خصوص توانایی های کودک به کار می گیرد.

در بازی درمانی، روان درمانگر با استفاده از بازی درمانی به عواطف و احساسات درونی کودک پی می برد زیرا کودکان بسیاری از احساسات خوب و بدشان و همچنین مشکلاتشان را در بازی هایشان نشان می دهند.

منبع:کودک و نوجوان-بازی درمانی



:: برچسب‌ها: بازی درمانی شناختی-رفتاری , بازی درمانی کودکان , بازی درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1416
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

با خجالتی بودن کودکان چه کنیم؟

هر کدام از ما انسان ها با یک سری از ویژگی های ذاتی به دنیا می آییم که اکثر آن ویژگی ها را در دو سال اول زندگی خود نشان می دهیم.

معمولا این ویژگی های ذاتی در آینده به ویژگی های شخصیتی تبدیل می شوند.

کودک خجالتی
خجالتی بودن یکی از همان ویژگی های ذاتی است که تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد از کودکان از همان ابتدا جزء این دسته قرار دارند‌.

پس می توان گفت که خجالتی بودن ریشه ژنتیکی دارد و ممکن است پدر یا مادر و یا هر دو، این ویژگی را داشته باشند و کودک آن را به ارث برده باشد.

همان طور که گفتیم ویژگی های ذاتی معمولا در آینده به ویژگی های شخصیتی تبدیل می شوند، پس ممکن است کودکان خجالتی امروز، در آینده به افراد آرام و درون گرا تبدیل شوند.

علاوه بر این که خجالتی بودن یک ویژگی ذاتی است الگوهای رفتاری پدر و مادر نیز در بهبود و یا تشدید آن تاثیر بسیاری دارد.

به عنوان مثال در بسیاری از موارد با توجه به رابطه مادر- کودک، کودک دچار دلبستگی نا ایمن اجتنابی می شود و دنیا را نا امن و غیرقابل اعتماد می بینند و با وجود این که دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند به دلیل ترس از طرد شدن از دیگران کناره گیری می کنند.

کودکان از نظر سرشتی به ۳ گروه تقسیم می شوند:
کودکان راحت
کودکان دشوار
کودکان دیرجوش
در این تقسیم بندی ها کودکان خجالتی در دسته کودکان دیر جوش قرار می گیرند.

ویژگی کودکان دیرجوش
در حضور دیگران و هم سن و سال هایشان سعی می کنند به زمین نگاه کنند.
به نظر میرسد که از نزدیک شدن به افراد می ترسند.
هنگام بازی کردن دیگران به جمع آنها ملحق نمی شوند و بازی آنها را از دور تماشا می کنند ویا خود به تنهایی بازی می کنند.
در حضور غریبه ها ساکت هستند و انگیزه ای برای صحبت کردن ندارند.
آیا خجالتی بودن خوب است ؟
همه ما در، درون خود یک طیفی از ویژگی های رفتاری، شخصیتی داریم، مثل برونگرایی، درون گرایی، خجالتی بودن و….

منبع:کودک و نوجوان-با خجالتی بودن کودکان چه کنیم؟



:: برچسب‌ها: کودکان دیرجوش , کودک خجالتی , خجالتی بودن کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 783
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

گشتالت درمانی

تعریف گشتالت
گشتالت واژه ای آلمانی است، نامی که برای آن هیچ معادل انگلیسی مطلقی وجود ندارد.

دقیق ترین ترجمه از آن عموما با الگو، ترکیب، شکل و پیکر بندی مطابقت می کند.

گشتالت درمانی
گشتالت درمانی روشی پدیدار شناختی و مبتنی بر رویکرد وجودی است که بر روی عواملی مانند تجارب انسان، مسئولیت افراد، توانایی آن ها برای تامین تجارب زمان حال و نیز تجارب مراجع و درمانگر تاکید می کند.

گشتالت درمانی یک رویکرد است که بر رشد، هشیاری و محتوای هشیاری تاکید دارد که این به معنای تمرکز بر آگاهی در ارتباط با خود، دیگران و جهان است.

فرض بنیادی گشتالت درمانی آن است گه اگر افراد از از آنچه در اطرافشان می گذرد کاملا آگاه باشد، قابلیت «خود گردانی» در محیط خویش را دارند و درمان زمینه ی مناسبی را برای آگاهی و فرآیند تماس برقرار کردن فراهم می کنند.

مفهوم اصلی در گشتالت درمانی
مفهوم اصلی در گشتالت درمانی این است که شخص یک «کل سازمان یافته» و نه مجوعه ای تکه تکه از هیجانات، شناخت ها و رفتارها است.

در عین حال انسان ها نه تنها باید از خود آگاه شوند بلکه باید بفهمند چطور به خودشان لطمه می زند.

این آگاهی نیز با بیان آنچه هم اکنون احساس می کنند ایجاد می شود و آن هم لحظه به لحظه حاصل می شود.

واژگان و اصطلاحات در گشتالت درمانی
اضطراب
در گشتالت درمانی، اضطراب، نوعی صحنه هراسی در نظر گرفته می شود، که هر فرد به دلیل تمرکز بیش از حد بر وقایع آینده دچار می شود.

رشد
رشد در این رویکرد، به معنای حرکت از حمایت های شخصی است.

رشد مختص به فرد نیست بلکه در ارتباط با محیط و محیط در ارتباط با فرد رشد می کند.

 

منبع :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-گشتالت درمانی



:: برچسب‌ها: گشتالت درمانی , تکنیک های گشتالت درمانی , گشتالت ,
:: بازدید از این مطلب : 711
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

شفقت درمانی (CFT)

Compassion focus therapy

شفقت درمانی چیست؟
شفقت درمانی یک سیستم درمانی است که توسط بل گیلبرت و تاکید آن بر مهربان بودن، محبت کردن ودرک کردن عمیق خود و دیگران است.

درمان مبتنی بر شفقت
درمان متمرکز بر شفقت یکی از جدید ترین درمان ها در حوزه روانشناسی مثبت-گرا است که نقاط اشتراک زیادی با روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) دارد.

رفتاری که بسیاری از ما در زمان ناکامی و شکست به آن توجه نمی کنیم این است که درد،رنج و سختی که برای ما پیش آمده را با خود انتقام گیری ویرانگر چندین برابر می کنیم.

خیلی از ما وقتی که به چیزی که می خواهیم نمی رسیم، برای مثال آزمونی برای ما مهم بوده و نمره خوبی در آن نگرفتیم، ممکن است با خود بگوییم که تو چقدر ناتوان هستی. تو در هیچ امتحانی قبول نمی شوی، تو همیشه شکست میخوری.

تاثیر این جملات بسیار بسیار مخرب است و متاسفانه در خیلی مواقع از تاثیر این جملات آگاه نیستیم.

باید بدانیم که افسردگی و اضطراب از پیامد های حتمی این رفتار است.

بهتر است در این شرایط برای این که درک بهتری از رفتار خودمان داشته باشیم، تصور کنیم که دوست صمیمی خودمان در آزمون شکست خورده، آیا در این صورت حرف ها و انتقاد هایی که از خودمان می کنیم را به او می گوییم؟

آیا به او می گوییم که تو ناتوان هستی، تو در هیچ امتحانی قبول نمی شوی، تو همیشه شکست می خوری؟

ما هیچوقت با این لحن با دوست خود صحبت نمی کنیم، پس چرا این رفتار را با خودمان داریم؟

به همین علت یکی از تاکید های شفقت درمانی بر این است که در مواقع ناکامی جملاتی که به خود می گوییم را به دقت بررسی کنیم.

این کار به ما کمک می کند که درک عمیق تری از رابطه خودمان با هستی درونمان داشته باشیم.

در اصل این کار باعث می شود که رفتاری را که در ناخودآگاهمان با خود داریم را به خودآگاهمان بیاوریم و درمسیر رفع آنها قدم برداریم.

منبع :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-شفقت درمانی (CFT)



:: برچسب‌ها: شفقت درمانی , هدف شفقت درمانی , تفاوت شفقت درمانی با اکت ,
:: بازدید از این مطلب : 732
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

رویکردهای درمانی در مشاوره ی فردی

مشاوره ی فردی چیست؟
در روش مشاوره و درمان فردی، درمان نوعی فرآیند یادگیری است.

در روش درمان فردی روانشناسان به مراجعان آموزش می دهند تا ادراک، انگیزه ها و اهداف خود را تغییر دهند و برای این منظور از تکنیک ها و رویکرد های خاصی استفاده می کنند.

یا اینکه رویکردهای مختلف را باهم ادغام می کنند، که هر کدام از این رویکردها قواعد خاص خود را دارند و روانشناسان با استفاده از این رویکردها مسیر درمانی خود را مشخص می کنند.

هدف مشاوره ی فردی
هدف مشاوره ی فردی افزایش سازگاری مراجع و در نهایت اتخاذ تصمیمی منطقی و معقول است که با نیازها و امکانات شخصی و اجتماعی او سازگار باشد.

رویکردهای درمانی
رویکرد یک چشم انداز یا دیدگاه است که شامل مفروضات و باورهای خاصی درباره ی رفتار انسان می شود.

نحوه ی عملکردی که جنبه هایی از آن ارزش مطالعه و روشهای تحقیقاتی مناسب برای انجام آن وجود دارد.

ممکن است چند نظریه ی متفاوت در یک رویکرد وجود داشته باشد اما همه ی آنها فرضیات مشترکی را به اشتراک می گذارند.

مشاوران مختلف با رویکردهای مختلفی به شما در رسیدن به اهداف درمانی و حل مشکلاتتان کمک می می کنند و تمامی روانشناسان از یک روش مشابه استفاده نمی کنند.

روان نژندی و روان پریشی
روان نژندی و روان پریشی
انواع رویکردهای درمانی
رویکردهای درمانی زیادی وجود دارد ولی مهمترین آنها، رویکردهایی هستند که در زیر عنوان شده اند و رویکردهای دیگر، زیر مجموعه ی رویکردهای زیر هستند:

روانکاوی
رفتار گرایی
شناخت درمانی
درمان شناختی – رفتاری
درمان انسان گرایانه
درمان زیستی
رویکرد روانکاوی
رویکرد روانکاوی، رویکرد توسعه داده شده توسط فروید است.

از آنجا که رویکرد روانکاوی معتقد است که جنبه ی وجودی انسان دو سطح هشیار و ناهشیار دارد و عمده ی شخصیت انسان را بخش ناهشیار آن تشکیل می دهد.

این بخش ناهشیار شامل سائق ها، نیازها و خاطراتی است که فرد به دلیل رنج آور بودن آنها را سرکوب کرده یا انکار کرده و به ناخودآگاه خود واپس رانده است.

روانکاوان ریشه اختلالات و تعارضات روانی فرد را د رناخودآگاه می دانند.

منبع :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-رویکردهای درمانی در مشاوره ی فردی



:: برچسب‌ها: مشاوره ی فردی , هدف مشاوره ی فردی , رویکردهای درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 750
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بعضی به نظر می رسد ذاتاً شاد و پر جنب و جوش اند.

و برخی به نظر می رسد، کشتی شان همیشه غرق شده است و دچار اختلال افسردگی شده اند.

مردم غمگین فکر می کنند که شاد بودن باید در ژن هایشان باشد.

و مسئله زندگی شاد، مهارت یادگیری و تغییر دادن خود نیست.

بهتر است بدانید که بر خلاف این افراد، انسانها تنها موجوداتی هستند که می توانند تصمیم بگیرند که یک زندگی شاد داشته باشند.

یا زندگی خودشان را در انجام کاری که باعث غم و ناراحتی شان می شود، صرف کنند.

دشواری جلوگیری از باورهای منفی و تکراری و ادراکات منفی است.

اما در تغییر وضعیت ما از بد به خوب، بسیار موثر است.

در اینجا چند راهنمایی برای زندگی شاد وجود دارد که خواندن آن برای شما ضروری است.

غمگین باش! ولی راه های شاد بودن خیلی آسونه-زندگیتو بهتر کن
ناامیدی از تمام چیزها
اولین و مهمترین چیز این است که دیدگاه شما درباره این جهان و مشکلات و معایب آن را تغییر دهید.

این جهان در کنار حوادث ناگوار تلخ است و هنگام مواجه شدن با مشکل، نباید آشفته باشید.

در زندگی خود هدف داشته باشید
معمولا افرادی که در زندگی خود هدف قرار نداده اند، دلیلی برای خوشحالی در زندگی ندارند.

بنابراین یکی از مراحل مهم زندگی و خوشحالی تکنیک تعیین هدف در زندگی شماست.

توجه داشته باشید که در هدفگیری، شما باید در میان اهداف، هدفی قرار دهید که امید بیشتری برای موفقیت داشته باشید.

نه فقط تلاش برای رسیدن به آن و یا تأیید یا رد کردن دیگران.

البته مشورت و مشاوره نیز می تواند موثر باشد.

شما همچنین باید واقع بین باشید تا هدف را تعیین کنید.

منبع  :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-غمگین باش! ولی راه های شاد بودن خیلی آسونه-زندگیتو بهتر کن



:: برچسب‌ها: راه های شاد بودن , تعیین هدف در زندگی , باورهای منفی ,
:: بازدید از این مطلب : 779
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا نوروفیدبک عوارض جانبی دارد؟

بیمارانی که تصمیم به درمان از روش نوروفیدبک دارند، معمولاً درمورد عوارض جانبی نوروفیدبک سوال می پرسند.

به طور کلی تعداد کمی از افراد عوارض جانبی نروفیدبک را تجربه می کنند.

بیش تر افراد این جلسات را آرامش بخش و انرژی زا توصیف می کنند.

به هرحال پیش از شروع درمان خوب است از عوارض منفی این نوع درمان آگاه شوید.

نوروفیدبک مبتنی بر این فرض است که بیماران با تغییر الگوی الکتریکی (امواج مغزی) مغز می توانند کارکرد مغز خود را بهبود ببخشند.

این امواج مغزی وضعیت هوشیاری، تحریک و توانایی کنترل بدن و ذهن را تعیین می کنند.

اگر آن ها در سطح بهینه تولید شوند، توانایی ما در تفکر، احساس و عملکرد به حد مطلوبی می رسد.

اما اگر این امواج خیلی سریع، خیلی کند و یا در بخش های خاصی از مغز تولید نشوند، می توان از نوروفیدبک برای تصحیح این مسائل استفاده کرد.

عملکرد و عوارض جانبی نوروفیدبک
قبل از بررسی عوارض جانبی که بیماران ممکن است در طی یا پس از جلسه نوروفیدبک تجربه کنند، در اینجا مواردی که باید در مورد عملکرد نوروفیدبک به خاطر داشته باشیم ذکر شده است.

۱- واکنش افراد نسبت به نوروفیدبک متفاوت است
به طور کلی، بیشتر افراد نسبت به جلسات نوروفیدبک واکنش منفی نشان نمی دهند.

اما هر یک از ما ممکن است در زمان های مختلف به محرک های یکسان واکنش متفاوتی نشان دهیم.

بنابراین اگر در جلسه ای به محرک ها عکس العمل منفی نشان دادید، در مورد آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

آن ها می توانند شرایط درمان را بهبود ببخشند.

۲- قسمت های مختلف مغز نسبت به درمان متفاوت واکنش نشان می دهند
بسته به نوع نقشه مغزی شما نوروفیدبک مکان های خاصی را در مغز شما هدف قرار می دهد.

درمان شامل افزایش یا کاهش صدای فرکانس موج مغز در این مناطق می شود.

اما درمان بعضی از مناطق مغز نسبت به دیگر مناطق چالش برانگیز تر است و منجر به عوارض جانبی بیش تری می شود.

خوشبختانه یک دکتر توانا و ماهر می داند چه نواحی از مغز را درمان کند که عوارض جانبی کم تر شود.

منبع  :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آیا نوروفیدبک عوارض جانبی دارد؟



:: برچسب‌ها: عوارض جانبی نوروفیدبک , نوروفیدبک , اختلال فکری ,
:: بازدید از این مطلب : 813
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مناسب ترین سن ازدواج برای دختران از نظر روانشناسی

در مقوله ی تصمیم گیری برای ازدواج نیاز است که به موارد و ملاک های متعددی توجه شود که یکی از این موارد، سن ازدواج است.

ممکن است این سوال در ذهن افراد ایجاد شود که مناسب ترین سن ازدواج چه زمانی است.

زمان مناسب برای ازدواج دختران
در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی در مورد مناسب ترین سن ازدواج برای دختر خانوم ها صحبت کنیم.

در ابتدا نیاز است که به این نکته اشاره شود که ما نمی توانیم به طور قطعی یک سن مشخص را به عنوان سن مناسب ازدواج تعیین کنیم چون سن مناسب برای هر شخصی با توجه به ویژگی های فردی شخص و موقیعت و محل زندگی فرد متفاوت است.

اما اگر بخواهیم محدوده ی آن را تعیین کنیم می توانیم بگوییم مناسب ترین سن ازدواج، برای دختران بین سن ۲۲ تا ۲۷ سالگی است.

در واقع می توان گفت که ازدواج در این سنین، احتمال طلاق را پایین تر می آورد. و ازدواج قبل از ۲۰ سالگی و بعد از ۳۰ سالگی می تواند خطر افزایش طلاق را به دنبال داشته باشد، که در اینصورت می توانیم به کلید طلایی ازدواج اشاره کنیم:

«در ازدواج های زودهنگام نرخ طلاق بیشتر است، در ازدواج های دیر هنگام میزان طلاق زیاد است»

البته که بحث ما در اینجا در مورد کلیات است و ما نمی توانیم بگوییم قطعا هرکس زیر ۲۰ سال ازدواج کند شرایط لازم برای ازدواج را ندارد و کسی که بالای ۳۰ سال ازدواج کند، زندگی موفقی نخواهد داشت.

البته که استثنائاتی در این موارد وجود دارد. ولی بهتر است که برای ازدواج در این سنین بسیار دقت شود.

سن ازدواج دختران از نظر روانشناسی به چه عواملی بستگی دارد؟
برای تعیین سن مناسب ازدواج فاکتورهای متفاوتی وجود دارد.

قبل از اشاره کردن به فاکتورها لازم است که بدانیم برای هر فرد، هر خانواده و هر اجتماع کوچک و بزرگ سن مناسب ازدواج متفاوت است.

پس برای پیدا کردن بهترین سن برای ازدواج لازم است که هر فرد را با توجه به شرایط زندگی و شرایط عقلی خودش بسنجیم.

مثلا سن مناسب ازدواج درجوامع روستایی و شهری با توجه به نوع فرهنگ و نوع تغذیه و شرایط فردی متفاوت است.

منبع :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مناسب ترین سن ازدواج برای دختران از نظر روانشناسی



:: برچسب‌ها: زمان مناسب برای ازدواج دختران , سن ازدواج دختران , عوامل تاثیر گذار بر سن ازدواج دختران ,
:: بازدید از این مطلب : 836
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال نعوظی Erectile disorder

اختلال نعوظی (ED) در دسته ی کژکاری های جنسی قرار می گیرد.

کژکاری جنسی
اصطلاح کژکاری جنسی به نابهنجاری در پاسخدهی و واکنشهای جنسی فرد اشاره دارد.

این اختلالات، رفتارهای منحرف محسوب نمی شوند و دیگران را قربانی نمی کنند.

کژکاری های جنسی می توانند مبنای جسمانی و روانی داشته باشند و اغلب بین عوامل جسمانی و روانی تعامل وجود دارد.

کژکاری های جنسی با مراحل برانگیختگی و ارگاسم و با میل جنسی کلی فرد ارتباط دارند.

بیماری دیابت موجب کژکاری جنسی، مخصوصات مشکلات نعوظی در مردان می شود.

اختلال نعوظی در مردان
رایج ترین کژکاری در مردان به مرحله ی برانگیختگی آنها مربوط می شود و کژکاری نعوظی یا ناتوانی جنسی نام دارد.

اختلال نعوظی در مرد عبارت است از ناکامی محدود، یا کامل و مکرر در رسیدن به نعوظ یا حفظ کردن آن در فعالیت جنسی.

یا به زبان ساده تر اختلال نعوظی یعنی سفت و بزرگ نشدن آلت در هنگام آمیزش جنسی

در این اختلال مرد به دلیل ترس از پریشانی و شرمندگی ممکن است کلا از آمیزش جنسی با همسر خودداری کند.

مردان مبتلا به این اختلال معمولا هنگام استمناء مشکل نعوظی ندارند.

منبع  :مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلال نعوظی Erectile disorder



:: برچسب‌ها: اختلال نعوظی Erectile disorder , اختلال نعوظی در مردان , کژکاری جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 شهريور 1399 | نظرات ()